Medlemmar i kundklubb kan vara med i ett lojalitetsprogram

15 januari 2022 jonas olsson

editorial

Om man aldrig hört talas om ordet lojalitetsprogram kan det låta lite underligt och man kanske undrar vad i all fridens dagar det är för något. Ett lojalitetsprogram är ett belöningssystem där medlemmar som handlar lite mer får speciella förmåner. Man belönar helt enkelt de kunder som är med på noterna och aktiva när det gäller att köpa eller utnyttja tjänster. Det är ett sätt att marknadsföra sitt bolag och sina varor eller tjänster. Alla som är med i klubben får ett medlemskort att visa upp.

Ett medlemskort visar att man är medlem i en kundklubb

På medlemskortet kan alla köp registreras och man ser då lätt vad kunden handlar. Det gör att marknadsföringen kan anpassas så att en kund som handlar mycket av en speciell vara får extra rabatt på just den under en vecka eller på ett speciellt datum. Då blir det liksom en bra situation som båda aktörerna får god nytta av. Det ska ju löna sig att vara medlem i ett lojalitetsprogram. 

Kunden får sina favoritvaror till ett bättre pris och säljaren får en merförsäljning som kanske hade gått till en konkurrent annars. Bättre kan det ju inte bli, även om konkurrenten kanske tycker annorlunda. Troligtvis kommer även konkurrenten lära sig av detta och själv börja med en kundklubb. På så sätt kan konkurrens hjälpa köparen att få bättre och bättre priser på de varor denne önskar handla.

 

image

 

Kundklubbar mot företag

Det blir allt vanligare att företag som handlar med andra företag inför ett lojalitetsprogram. Alla grossister och distributörer har ju nytta av att deras kunder är trofasta och därför är det bra med ett program som gör att relationen blir så bra att ingen vill vara utan den. Ibland är det inte alltid pengar som styr, utan en god kommunikation räcker också långt. Även det skapar förtroende och lojalitet.