Få ut max av bilen genom motoroptimering

21 juni 2021 Lily Hansen

Ingen vill att någonting ska gå på halvfart. Det är allt som oftast önskvärt att få ut max av allting. Oavsett om det rör en prestation eller en maskin. När Sverige spelar VM vill du att laget ska få ut all sin potential för att gå så bra som möjligt. På samma sätt vill du nog att din bil ska ha så hög prestanda som det bara går för att öka dess kapacitet. Det är det som i fackliga termer brukar kallas för motoroptimering. 

Motoroptimering innebär i korthet att du ökar just prestandan, men även bilens hästkrafter, vridmoment och effektiviserar bränsleförbrukningen. Om en bil gör av med onödigt mycket bränsle, som bensin eller diesel, går det knappast att påstå att du får ut max av bilens kapacitet.  

Tvärtom låter det som någonting du behöver åtgärda. Precis som om till exempel Albin Ekdal i svenska landslaget skulle ta ut all sin kraft med ett gäng maxlöpningar första 15 minuterna i en fotbollsmatch och därmed inte ha energi, eller bränsle, att orka resten av matchen. 

 

 

Som att trimma – fast ändå inte

Motoroptimering kallas ibland också för chiptrimning, men begreppet har i folkmun med tiden kommit att ersättas av det förstnämnda. Det är också ett begrepps som gör det lite lättare för gemene man eller kvinna att förstå vad som avses. 

Ibland säger folk felaktigt att de “trimmar” bilen, när de egentligen menar att de motoroptimerar den. Trimma är som bekant någonting annat, och olagligt, och för snarare tankarna till en femtonåring som vill köra för fort med sin moped. 

Den enda som ska utföra motoroptimering åt dig är en professionell aktör som kan använda certifierade metoder och säkert material. Med andra ord får du söka dig till någon slags verkstad som kan hjälpa dig med här typen av bilvård. Här kommer ett tips på ett sådant ställe: https://www.team1.se/.